Przygotowanie do lotu.

Na tym forum pomagamy wszystkim chętnym w stawianiu pierwszych kroków na VATSIM. Ale UWAGA - pilotażu i nawigacji uczy Szkoła Pilotów poniżej.

Moderatorzy: Aaben, Arteq, mbx

Przygotowanie do lotu.

Postprzez KubaS » So 29 maja 2010, 23:39

Już na samym początku poproszę moderatora o przyklejenie tego tematu, żeby trafił on do jak najszerszej grupy odbiorców.

Przygotowanie do lotu to temat szalenie ważny! Instruktorzy już na poziomie PPL(A), podkreślają wagę tematu i kładą na to duży nacisk. W FS większość osób bawi się w latanie komunikacyjne, gdzie ma to jeszcze większe znaczenie. Więc apel do wszystkich nowicjuszy, zacznijcie się sumiennie przygotowywać do lotów, a nie hop siup, wsiadam do samolotu i lecę. W liniach na przygotowanie poświęcany jest cały briefing z załogą, a w czasie lotu dokładnie omawiane są kolejne etapy lotów. Poświęca się czas nawet omówieniu oświetlenia pasa, czy jest centralna, czy jej nie ma itp. My takich rzeczy nie wymagamy i nie oczekujemy. Ale wymagamy elementarnego przygotowania!

1)Jeżeli jesteś naprawdę nowy zacznij od przeczytania podręcznika dostępnego na stronie PL-VACC. To naprawdę pomaga i pozwala uniknąć pytań w stylu, "jak wysłać plan lotu", albo zgłoszenie się do kołowania bez planu lotu i zgody na lot! A jeżeli czytanie boli, to lotnictwo, nawet to wirtualnie nie jest dla ciebie.
W podręczniku znajdziesz informacje o organizacji sieci Vatsim i panujących tam zasadach. Do tego sporo praktycznych rad dotyczących logowania i nawiązywania łączności z ATC.

2)Wybór lotniska odlotu i przylotu. Zanim się zalogujesz i złożysz plan lotu, sprawdź wszelkie dostępne informacje o lotniskach. Zacznij od sprawdzenia aktualności scenerii, bo parkowanie w terminalu i potem kołowanie przez środek parkingu wychodzi tak średnio. Wydrukuj mapy i miej je pod ręka, żeby nie stać jak ofiara losu na drodze do kołowania i czekać na ratunek. Sprawdź depesze Notam! Sprawdź METAR i TAF. Sprawdź aktualność swoich map i zapoznaj się z procedurami odlotu i przylotu.

3)Wybór trasy. Jeżeli już wybierzesz lotnisko startu i lądowania to dobrze zaplanuj trasę. Nie wystarczy sciągnać plan lotu z Vatsim czy Vroute. Ściągnij mapy i czerwoną kredką zaznacz sobie planowaną trasę, sprawdzając pomoce nawigacyjne, punkty wlotowe i wylotowe z TMA, oraz procedury dolotów i odlotów. Wymaga to trochę czasu, ale zaoszczędzi nerwów Tobie i ostatecznie kontrolerowi. Pamiętaj o RVSM i dobierz odpowiedni poziom lotu, żeby nie lecieć na czołowe. Sprawdź pogodę na trasie.

4) Zaplanuj paliwo. To za Ciebie zrobi odpowiedni program. Jeżeli lecisz z Krakowa do Warszawy nie potrzebujesz pełnych zbiorników, a dzięki temu nie będziesz podchodził do lądowania z prędkością 180 węzłów.

5) Sprawdź swój język. Jeżeli dopiero zaczynasz nie sil się na angielski, bo z lotniczym ang. trzeba się osłuchać! Jeżeli komunikujesz się w języku ojczystym to i tak miej pod ręka kartkę z długopisem, by zapisać zgodę, zmiany do zgody itp.

Przed lotem zaglądaj na stronę PL-VACC. Po coś ona jest!
Avatar użytkownika
KubaS
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 56
Dołączył(a): Pn 15 lut 2010, 1:41
Imię i Nazwisko: Kuba
Vatsim PID: 1138749

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez PK » N 30 maja 2010, 0:33

Dodam do tekstu Kuby:

Wysyłany plan lotu, to tylko deklaracja pilota jak jego lot będzie przebiegał z punktu widzenia kontroli i innych pilotów (o ile kontrola nie nakaże inaczej). Przygotowanie do lotu polega na sprawdzeniu aktualnych warunków i przemyśleniu swoich działań na tyle, by móc zrealizować swoją deklarację w zmieniających się okolicznościach.

Czy jest kontrola czy jest czas UNI brak przygotowania do lotu u vpilota widać i słychać jak na dłoni i to wyraźniej niż zasób wiedzy i doświadczenia.

Piotr
PK
Pilot-emeryt :)
Pilot-emeryt :)
 
Posty: 5278
Dołączył(a): Wt 21 paź 2003, 17:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Kuba Mędrzycki » N 30 maja 2010, 0:40

Bardzo słuszne uwagi. Niby tzw.oczywizmy, a jednak warto i je przypominać.

KubaS napisał(a):Sprawdź METAR i TAF


Bardzo przydatna strona w tej kwestii:

http://euro.wx.propilots.net/

PK napisał(a):Czy jest kontrola czy jest czas UNI brak przygotowania do lotu u vpilota widać i słychać jak na dłoni i to wyraźniej niż zasób wiedzy i doświadczenia.


I nie pisz początkujący pilocie co chwilę, zwłaszcza kiedy ruch jest prawie zerowy, że właśnie - passing FL9400, a chwilę później passing FL11800. I nie melduje co minutę ile masz jeszcze do kolejnego punktu trasy.
Kuba Mędrzycki
Pilot-kandydat
Pilot-kandydat
 
Posty: 1292
Dołączył(a): N 19 sie 2007, 2:02
Lokalizacja: EPWA
Vatsim PID: 995925

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Wojtek_84 » N 30 maja 2010, 2:33

Jeśli mogę to jeszcze parę uwag z punktu widzenia kogoś kto niedawno zaczął i tych problemów z którymi się spotkał nie przemyślał (ani nie znalazł opisanych wcześniej).

1. Przygotowanie na "worst case scenario" - najgorszy przypadek. Krótko mówiąc przed lotem trzeba wiedzieć co zrobimy jeśli zepsuje się pogoda (vide mój pierwszy lot z kontrolą viewtopic.php?p=296050#p296050 , a w późniejszych wcale nie było lepiej - przykładowo zmiana podstawy chmur nad Lwowem w ostatni piątek - na zniżaniu w locie VFR przed wejściem w downwind 1000 stóp pod chmurami ASE wygenerował mi chmurę wokół mnie w momencie wczytania nowej pogody). Warto wziąć pod uwagę przynajmniej:

a) zmianę pogody - załóż z góry że będzie fatalna w locie; sprawdź gdzie i kiedy możesz odejść na zapasowe lotnisko, co zrobić jeśli warunki będą poniżej minimów - lotniska lub Twoich (vide opisana sytuacja w Warszawie)...

b) wylogowanie kontrolera (lot z Tallinna do Sztokholmu jakiś czas temu. ESSA_APP stracił połączenie kiedy byłem na final - 30 sekund przed dotknięciem pasa zaczął do mnie na priv pisać ESAA_CTR żeby przejść na jego częstotliwość. A ja się zastanawiam czy coś źle zrobiłem, zaczynam (na tekście bo nie miałem jego częstotliwości) dopytywać się o co w ogóle chodzi i tłumaczyć, że mam zgodę na lądowanie... ogólnie wielkie zaniepokojenie co się dzieje, jednoczesne pilnowanie zniżania, trzymania się w osi pasa (BE60 z wyłączonym naturalnie autopilotem) i przestawianie radia. A przecież wystarczyło mieć nastrojone ESAA_CTR, sprawdzić czy ESSA_APP jest jeszcze online i tylko przełączyć naszykowaną (gdyby była) częstotliwość. ESAA_CTR był bardzo przyjazny i wyrozumiały za co dziękuję. Teraz latam z częstotliwościami "zastępczymi" zaprogramowanymi i najpierw sprawdzam okienko ATC a potem zaczynam zadawać durne pytania.

c) pytanie kontrolera PRZED wejściem w jego strefę. Znów sytuacja z życia - kontroler UKLL_TWR (nie było żadnych nadrzędnych) odezwał się do mnie znacznie przed wejściem do CTR kiedy leciałem VFR. Z przyzwyczajenia - powinienem się zgłosić do niego w odpowiednim punkcie - jak wszędzie. Dla porządku jednak mnie wywołał (potem zauważyłem, że przejmował część obowiązków UKLL_APP żeby rozładować ruch, który mu się zrobił). Miałem nastrojoną jego częstotliwość, miałem plan lotu odpowiedni do przylotu do UKLL VFR i mogłem się zgłosić zaraz po wywołaniu wiedząc gdzie jestem (nawigacja w pełni VFR, bez NDB i VOR, i GPS), czego chcę i jak chcę to zrealizować. Dostałem polecenia identyczne jak plan lotu i miałem trasę wyrysowaną i opisaną. Niby nic - ale zaoszczędziło niepotrzebnych problemów.

d) to akurat sytuacja, która zdenerwowała mnie - EPWR, środek nocy, jako newbie z dwoma lotami lecę z Warszawy. Widzę na radarze FSInn samolot na lotnisku więc na UNICOM podaję pozycję między TRZ i EPWR i moje zamiary (lądowanie na pasie xx). Widzę ruch na płycie więc deklaruję downwind. Chwilę potem final... i w tym momencie widzę wyjeżdżający na pas samolot, który bez zatrzymania daje pełną moc i startuje z wiatrem wprost na mnie. Słowem się nie odezwał, a przecież żaden problem zgłosić start, albo poczekać minutę. To w ramach kontrastu dla przykładu o meldowanie o kolejnych wysokości...



Generalnie - nie jest tak trudno ściągnąć sobie odpowiednie mapy, wydrukować (lub otworzyć na laptopie lub drugim komputerze) i robić na nich odpowiednie notatki.
Nie jest też trudno zapoznać się z przepisami odnośnie lotów, które się chce wykonywać.

I przede wszystkim... czy na pewno trzeba zaczynać od 744 lub w ramach wyjątkowej litości dla otoczenia od jakiejś wersji 737??? Ciężkie, szybkie i z tego co się zdążyłem osłuchać mając naprawdę niewiele lotów - niezbyt przyjazne dla kogoś nowego.


Przy okazji - sugestia i podziękowanie - przed lotem poproś o sprawdzenie planu lotu na priv - nie ma powodu by zajmować częstotliwość na wymianę pytania i negatywnej odpowiedzi jeśli plan lotu jest nieprzygotowany. Póki co każdy kontroler, którego zapytałem mając wątpliwości udzielił mi przystępnej i zrozumiałej (przy minimalnym przygotowaniu) odpowiedzi w chwili wolnego czasu. Naprawdę wszyscy nie muszą słyszeć, że SP-XXX lub XXX001 prosi o zgodę na lot, która nie jest udzielana bo w planie lotu nie ma... nic, albo jest wszystko na opak. Też miałem kiedyś zgodę udzieloną warunkowo ze względu na małe natężenie ruchu i następnym razem jak miałem wątpliwości to już pytałem. Warto się uczyć na błędach innych.


Warto zapoznać się ze swoją trasą i ewentualnymi modyfikacjami. Można trafić (mnie się akurat zdarzyło), na przelot nie do końca zgodny z tym co się zaplanowało. Między EFHK a ESSA "padły" mi scenerie, ale miałem odpowiednie lotniska alternatywne i wiedziałem jak do nich dolecieć mając nieco ograniczone możliwości nawigowania. Niby nic, ale dlaczego znikać nagle? W ESSA kontroler zmienił mi zupełnie założony wcześniej plan dolotu - i nie było problemu - staram się zawsze opisać sobie VOR i NDB w okolicy lotniska i jakoś to było. Jak się w locie VFR (inny niż poprzedni przykład) zgubiłem na północ od Sztokholmu to poza zameldowaniem zgubienia się (znów bez żadnych wymyślnych przyrządów nawigacyjnych) to wiedziałem gdzie jestem. Zgubienie się polegało tylko na przestrzeleniu punktu zwrotnego, a wokół niego miałem pozaznaczane punkty charakterystyczne, na podstawie których mogłem się znaleźć w razie problemów. Warto sobie odpisać różne rzeki, jeziora, maszty, charakterystyczne miasta i drogi itp. zanim zacznie się podchodzić w oparciu o ten jeden, jedyny punkt nad którym chce się skręcić. To samo dotyczy IFR - punkty na które można zostać skierowanym nie powinny stanowić czarnej magii.

Ostatnia kwestia dotycząca VFR - warto sobie ustalić oprócz punktów charakterystycznych punkty charakterystyczne "wyższego rzędu". Nie latamy w rzeczywistości, miasta nad którymi latamy są wygenerowane w znacznej mierze przez "durny" komputer. Drogi kończą się nieraz w przypadkowych miejscach, a jezior czasami zwyczajnie nie ma (leciałem offline z Muchowca na Żar VFR z punktem zwrotnym nad Jeziorem Żywieckim jeszcze kiedy nie miałem żadnych dodatków i Jeziora Żywieckiego zwyczajnie... nie było). Mając teraz dodatkowe scenerie i tak staram się mieć punkty zapasowe, których w razie potrzeby mogę poszukać. Zwykle to jest duża i charakterystyczna rzeka lub wybrzeże. Ewentualnie - spore jezioro. Efekt jest taki, że lecąc na zachód od Siewierza lokalizowałem kolejne miasta, które mi "pasowały", aż w końcu jedno mi nie pasowało zupełnie. Dopiero po odejściu nad Wisłę stwierdziłem, że jestem 20mil dalej... no ale miałem opisaną Wisłę i mogłem się po mostach i zakolach zorientować.

Ludzie piszą nie tylko dla przyjemności pisania. Skoro ktoś polecił obiekty do lotów VFR, czy listę pomocy nawigacyjnych i lotnisk do zainstalowania w Google Earth to warto sobie to ściągnąć - nawiguje się rewelacyjnie. AIP Polska (i odpowiednie w innych krajach) też nie gryzą a można sobie opowiedzieć na wiele pytań, na które nie odpowiadają mapy zamieszczone na stronach odpowiednich VACC.


PS. Czemu mam wrażenie, że lot VFR traktowany jest jako jakaś odmiana IFR, która wymaga specyficznej pogody ale nie wymaga przygotowania (w końcu jest GPS) i bardzo rzadko jest opisywana tak jak lot An-2 na Bornholm jednym z tematów?
Avatar użytkownika
Wojtek_84
Pierwszy Oficer
Pierwszy Oficer
 
Posty: 1925
Dołączył(a): Pn 10 maja 2010, 19:59
Imię i Nazwisko: Wojciech Przybylski
Vatsim PID: 1151906

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Pogodny RzEmYk » N 30 maja 2010, 9:55

Wojtek_84 napisał(a):Dla porządku jednak mnie wywołał (potem zauważyłem, że przejmował część obowiązków UKLL_APP żeby rozładować ruch, który mu się zrobił).
Jak TWR mógł przejmować obowiązki APP? Obsługa VFR w CTRze należy do zadań TWR.
PS. Czemu mam wrażenie, że lot VFR traktowany jest jako jakaś odmiana IFR, która wymaga specyficznej pogody ale nie wymaga przygotowania (w końcu jest GPS) i bardzo rzadko jest opisywana tak jak lot An-2 na Bornholm jednym z tematów?
Bo "początkującym" się nie chce wysilać i wydaje się im, że jak zamiast IFR wybiorą VFR, to bez wysiłku polecą pod kontrolą...
Ziew...
Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 64b, P3D v4.2
Avatar użytkownika
Pogodny RzEmYk
Kontroler PLVACC
 
Posty: 9579
Dołączył(a): Śr 18 lut 2004, 15:35
Lokalizacja: okolice Dąbrowy Tarnowskiej
Imię i Nazwisko: Krzysztof
Vatsim PID: 895621

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Wojtek_84 » N 30 maja 2010, 16:05

Jak TWR mógł przejmować obowiązki APP? Obsługa VFR w CTRze należy do zadań TWR.

Jak mógł przejmować - nie wiem. Ale obsługiwał samoloty w TMA - zarówno VFR jak i IFR. Tzn. w moim przypadku wszystko odbywało się jak od momentu wejścia do TMA, a potem "przekazanie" (naturalnie bez przekazania do innej osoby) w momencie wejścia do CTR. Wszystko bardzo sprawnie i mam wrażenie, że z korzyścią dla wszystkich w porównaniu z sytuacją w której każdy meldowałby się dopiero wchodząc do CTR.
Avatar użytkownika
Wojtek_84
Pierwszy Oficer
Pierwszy Oficer
 
Posty: 1925
Dołączył(a): Pn 10 maja 2010, 19:59
Imię i Nazwisko: Wojciech Przybylski
Vatsim PID: 1151906

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Mateusz Bucholski » N 30 maja 2010, 17:45

No i bzdur nie wypada pisać na unicomie.

Obrazek
(pas był zły, ale komizm chyba zachowany).
* [18:28:36] EVRR_CTR: I want to buy car tires , can you advise of internet shop, cheap in Poland ?
Mateusz Bucholski
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 1764
Dołączył(a): So 27 wrz 2008, 15:40
Lokalizacja: Maastricht
Vatsim PID: 1023183

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez b00gie » N 06 cze 2010, 23:23

matibucholski napisał(a):No i bzdur nie wypada pisać na unicomie.


Nieudolnie starajac robic sobie z niego "jaja" jako pan doswiadczony pilot "wszystko wiedzacy" napisales na UNI bzdure dokladnie tej samej kategorii, chociaz biorac pod uwage Twoje doswiadczenie Twoja bzdura bardziej boli. - Dodam od siebie - UNICOM to nie CZAT.
Obrazek
Avatar użytkownika
b00gie
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 249
Dołączył(a): Śr 12 gru 2007, 0:18
Lokalizacja: EPWA

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Mateusz Bucholski » Pn 07 cze 2010, 6:47

Pilot ze mnie mierny; popełniam błędy, nigdy nie twierdziłem inaczej (można zajrzeć chociażby w pirepy LOTva, albo lepiej i nie). Spokojnie, potem był wykład. Nikt nie zginął, nikt nie ucierpiał, nie doszło do żadnego konfliktu w powietrzu, czy też na ziemi.
* [18:28:36] EVRR_CTR: I want to buy car tires , can you advise of internet shop, cheap in Poland ?
Mateusz Bucholski
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 1764
Dołączył(a): So 27 wrz 2008, 15:40
Lokalizacja: Maastricht
Vatsim PID: 1023183

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez b00gie » Pn 07 cze 2010, 17:06

Chodziło mi po prostu o to, że w materiałach dla poczatkujących podajesz screen z ewidentnym zlamaniem COC (do tego dokonanym przez siebie). Nic wiecej, ale zakonczmy bo robi sie OT.

Marcin.
Ostatnio edytowano Wt 08 cze 2010, 0:36 przez b00gie, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
b00gie
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 249
Dołączył(a): Śr 12 gru 2007, 0:18
Lokalizacja: EPWA

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Mateusz Bucholski » Pn 07 cze 2010, 17:10

OK, zachowam następnym razem więcej powagi i merytorycznie wyjaśnię, co nie tak w takich wypowiedziach, bez zbędnych dowcipów.
* [18:28:36] EVRR_CTR: I want to buy car tires , can you advise of internet shop, cheap in Poland ?
Mateusz Bucholski
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 1764
Dołączył(a): So 27 wrz 2008, 15:40
Lokalizacja: Maastricht
Vatsim PID: 1023183

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez milik » N 14 lis 2010, 11:47

Istnieje może program do konwertowania planów lotu dla Squawboxa z formatu *.sbp na *.fsp?
Trzeba żyć a nie tylko istnieć...
Avatar użytkownika
milik
Steward
Steward
 
Posty: 458
Dołączył(a): Pn 02 sie 2010, 9:04
Lokalizacja: Opole
Imię i Nazwisko: Michal Luty
Vatsim PID: 1163150

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Markusek90 » Śr 29 gru 2010, 17:36

Witam proszę czytałem mnóstwo instrukcji i nic napiszcie mi jak dobrze skonfigurować squawboxa i połączyć się z vatsim tak aby mówić przez mikrofon do kontrolera

Z góry dziękuje
Markusek90
obserwator
obserwator
 
Posty: 14
Dołączył(a): Pn 27 gru 2010, 23:14
Imię i Nazwisko: Marek Wietres
Vatsim PID: 0

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Poweer » Śr 29 gru 2010, 17:39

Nie.

Proszę.
Kamil Nawrocki
Avatar użytkownika
Poweer
Pilot-kandydat
Pilot-kandydat
 
Posty: 1288
Dołączył(a): Pn 01 mar 2004, 9:34
Lokalizacja: EPWR
Imię i Nazwisko: Kamil Nawrocki
Vatsim PID: 834951

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Kuba93 » Śr 29 gru 2010, 18:39

Nie.

Proszę.


Szkoda że nie mogę kliknąć "lubię to".
Avatar użytkownika
Kuba93
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 200
Dołączył(a): N 08 lip 2007, 21:34
Lokalizacja: Warszawa
Imię i Nazwisko: Jakub Ałdaś
Vatsim PID: 1010013

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez marcel1977 » Cz 30 gru 2010, 0:32

Markusek90
1. przeczytaj manual do powyższego programu.
2. podłącz do komputera słuchawki ( najlepiej takie z mikrofonem ).
3. jeśli chcesz by kontroler cię słyszał, naciśnij wcześniej ustalony w opcjach Squawboxa przycisk.
4. poprawnie załóż słuchawki tak by mikrofon mieć z przodu głowy.
5. nie zadawaj głupich pytań. :mrgreen:
Obrazek
Avatar użytkownika
marcel1977
Steward
Steward
 
Posty: 71
Dołączył(a): N 16 mar 2008, 8:30
Lokalizacja: Olkusz
Imię i Nazwisko: Marcin Zieliński
Vatsim PID: 1051259

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez George » Cz 30 gru 2010, 21:24

marcel1977 napisał(a):Markusek90
4. poprawnie załóż słuchawki tak by mikrofon mieć z przodu głowy.

:lol:
Avatar użytkownika
George
Steward
Steward
 
Posty: 724
Dołączył(a): N 15 maja 2005, 19:07
Lokalizacja: EPWA
Imię i Nazwisko: Grzegorz Trzoch
Vatsim PID: 931795

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez macieks » Śr 02 mar 2011, 10:53

Tylko tutaj wtrącę apropos przygotowań. Człowiek siedzi nad mapami, poprawia plany lotu (dziękuję tutaj wczorajszemu, wieczornemu EPWA_TWR za pomoc), szykuje się do startu, zaciera ręce, startuje, odrywa się od pasa, melduje się na EPWA_APP i .........

.... prąd mu wyłączają w bloku :evil:

Także załoga FDX78 przeprasza za zamieszanie ale tutaj nawet awaryjne lądowanie nie wchodziło w grę. :roll:
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Sypoś » Śr 02 mar 2011, 13:18

George napisał(a):
marcel1977 napisał(a):Markusek90
4. poprawnie załóż słuchawki tak by mikrofon mieć z przodu głowy.

:lol:

Wbrew pozorom, nie jest to wcale takie oczywiste :P Ja kiedyś z 15 minut prosiłem o zgodę na lot, zanim się zorientowałem, że mam podniesiony mikrofon ;)
Ostatnio edytowano Śr 02 mar 2011, 13:32 przez Sypoś, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Sypoś
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 1466
Dołączył(a): Wt 28 wrz 2010, 14:36
Imię i Nazwisko: Michał
Vatsim PID: 1168873

Re: Przygotowanie do lotu.

Postprzez Aaben » Śr 02 mar 2011, 13:30

A później ja się zastanawiam, kto mi częstotliwość blokuje namiętnie... :twisted:
Avatar użytkownika
Aaben
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 3223
Dołączył(a): Pn 18 lut 2008, 13:35
Lokalizacja: EPBC
Vatsim PID: 1048484

Następna strona

Powrót do Forum nowych użytkowników

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości