Kołowanie nadgabarytem

Na tym forum pomagamy wszystkim chętnym w stawianiu pierwszych kroków na VATSIM. Ale UWAGA - pilotażu i nawigacji uczy Szkoła Pilotów poniżej.

Moderatorzy: Aaben, Arteq, mbx

Kołowanie nadgabarytem

Postprzez macieks » N 23 sty 2011, 19:21

Mam pytanie odnośnie kołowania. Nie chciałem kontrolerowi zawracać...... i dlatego tutaj piszę. Po wylądowaniu B744 na EPGD, dostałem drogę kołowania Bravo, Alfa na stanowisko 1. Na 1 apronie, było pusto od strony pasa, natomiast przy terminalu stały inne samoloty (737, CRJ 700 lub 900). Stwierdziłem, że jak pojadę dokładnie "po linii" to przejadę skrzydłem po ogonach. Dlatego pojechałem, przez stanowiska na apronie 1 od strony pasa. Zaparkowałem na stanowisku 1, obok jakiegoś business jeta, który w realu i tak nie mógłby wyjechać przez moje skrzydła.

Kontroler skomentował moje kołowanie i jeżeli naruszyłem ogólne przepisy to przyjmuję krytykę i cicho siedzę. Jednak, żeby uniknąć takich sytuacji - mam pytanie "na teraz i na przyszłość": Jak wygląda sprawa kołowania w warunkach zagęszczonego ruchu na płycie, czy jej modyfikacja poprzez "przesunięcie drogi kołowania" tak jak w moim przypadku również musi być uzgodniona z kontrolerem ? Jak jest pusto, to czy mogę się przesunąć z linii ?

Drugie pytanie - czy kontroler dając mi w konkretne miejsce do zaparkowania bierze pod uwagę samolot stojący obok ? Czy to jest mój obowiązek zgłaszać, że za chwilę kogoś przyblokuję ?
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez thewho » N 23 sty 2011, 19:44

Skoro jadac po lini mialbys kogos zahaczyc kto stoi na stanowisku to wyjscia sa dwa: albo kolujesz za duzym samolotem na dana droge kolowania albo ktos stoi za duzym samolotem na danym stanowisku...
Jezeli juz trzeba zrobic takie niestadnardowe kolowanie to trzeba to zrobic z follow.
Avatar użytkownika
thewho
Pierwszy Oficer
Pierwszy Oficer
 
Posty: 1529
Dołączył(a): So 13 wrz 2003, 19:04
Lokalizacja: Kraków, Tarnów

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Adam Łagoda » N 23 sty 2011, 19:46

macieks napisał(a):Po wylądowaniu B744 na EPGD, dostałem drogę kołowania Bravo, Alfa na stanowisko 1.


1. EPGD nie ma stanowiska na 744. http://www.pl-vacc.org/aip/get_file.php ... EPGD_1-1-1
2. Jeśli już gdzieś pakować, to najlepiej by było na 37. Reszta się nie nadaje, zresztą patrz 1 - na 37 pewnie też wystaje, tylko, że mniej.

Na przyszłość proponuję mniejszą maszynkę.

Pozdrawiam, Adam
Five miles out
Just hold your heading true
Got to get your finest out
You're number 1 anticipating you
Adam Łagoda
Kontroler PLVACC
 
Posty: 2673
Dołączył(a): Śr 08 maja 2002, 17:50
Lokalizacja: Pruszkow obok EPWA
Vatsim PID: 827397

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez macieks » N 23 sty 2011, 20:05

Z tym follow będzie ciężko na vatsim. Czy mogę powiedzieć kontro, że pojadę tak i tak, żeby uniknąć zderzenia ?
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez reju89 » N 23 sty 2011, 21:48

Wszystko da się uzgodnić z kontrolerem. Jeśli jest sytuacja jaką przedstawiłeś poprostu mówisz że jest możliwość przyblokowania kogoś i że prosisz o inny stand. Kontrolerzy są od dawania instrukcji ale jeśli ty jako kapitan wiesz że możliwe jest przyblokowanie innego statku albo go zachaczenia to mówisz. W większości przypadkach kontrolerzy nie gryzą :wink: A tak po za tym to zwracaj uwagę na to gdzie lecisz B747 i czy tam jest dla Ciebie miejsce.
Obrazek

KONTROŁAK !!
Avatar użytkownika
reju89
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 250
Dołączył(a): Wt 27 paź 2009, 13:51
Lokalizacja: EPWA/EPRZ
Imię i Nazwisko: Daniel Rejent
Vatsim PID: 944004

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez gryzoniek » N 23 sty 2011, 22:15

Temat pt. "kołowanie nadgabarytem" umiejscowiony w FNU jest troche zabawny :lol:

Tak jak powyżej- kontroler nie gryzie, zawsze lepiej pytać, niż błądzić. Normalnie obsługa lotniska wie jakie samoloty przylecą i biorą to pod uwagę przy rozdzielaniu standów. W naszym wirtualnym Gdańsku trudno to zasymulować, ale ja na pewno nie obraziłbym się na wcześniejszego priva z info, że wielki jumbo będzie. A nie mając takiej informacji atc jest trochę w kropce, kiedy zjawia mu się na pełnej płycie samolot dla którego miejsca nie ma.
gryzoniek
Kontroler PLVACC
 
Posty: 1268
Dołączył(a): Pn 16 paź 2006, 17:08
Lokalizacja: EPMO
Imię i Nazwisko: Piotr W
Vatsim PID: 941618

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez macieks » Pn 24 sty 2011, 10:48

No to wszystko jasne. Dzięki.
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Aaben » Pn 24 sty 2011, 10:59

Z relacji wynika, że miejsce formalnie było, (37), tylko kontroler zrobił fakap.
Avatar użytkownika
Aaben
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 3223
Dołączył(a): Pn 18 lut 2008, 13:35
Lokalizacja: EPBC
Vatsim PID: 1048484

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez gryzoniek » Pn 24 sty 2011, 17:18

37, podobnie jak 10A i 12A, jest dla B763. Jego wymiary to w przybliżeniu 55x48m. Natomiast B744 ma 71x65m. Więc bez follow me i ustawienia go na kilku stanowiskach(np od 11 do 13 dziobem w stronę reszty płyty) raczej się nie obejdzie. A tego bez wcześniejszej informacji przygotować zwykle się nie da :wink:
gryzoniek
Kontroler PLVACC
 
Posty: 1268
Dołączył(a): Pn 16 paź 2006, 17:08
Lokalizacja: EPMO
Imię i Nazwisko: Piotr W
Vatsim PID: 941618

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez macieks » Pn 24 sty 2011, 17:50

OK, czyli w przypadku dużego obłożenia, po wylądowaniu będę prosił o specjalną drogę kołowania, ewentualnie specjalne miejsce do zaparkowania.
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Aaben » Pn 24 sty 2011, 18:46

gryzoniek napisał(a):37, podobnie jak 10A i 12A, jest dla B763. Jego wymiary to w przybliżeniu 55x48m. Natomiast B744 ma 71x65m. Więc bez follow me i ustawienia go na kilku stanowiskach(np od 11 do 13 dziobem w stronę reszty płyty) raczej się nie obejdzie. A tego bez wcześniejszej informacji przygotować zwykle się nie da :wink:


Nieistotne. Masz prosty układ vatsimowy, bez samochodzików i ludzików. Stawiasz duże samoloty tam, gdzie jest miejsce dla dużych samolotów.
Avatar użytkownika
Aaben
Kontroler PLVACC [inactive]
 
Posty: 3223
Dołączył(a): Pn 18 lut 2008, 13:35
Lokalizacja: EPBC
Vatsim PID: 1048484

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Adam Łagoda » Pn 24 sty 2011, 19:55

gryzoniek napisał(a):37, podobnie jak 10A i 12A, jest dla B763. Jego wymiary to w przybliżeniu 55x48m.


Dlatego zacząłem od tego, że w EPGD nie ma miejsca.

A jeśli już pilot przylatuje, to tylko 37. 10A i 12A (zwłaszcza pierwsze) znacznie utrudnia manewrowanie (zostawia w zasadzie tylko B1 w użyciu, a odcina C1). 37 blokuje co prawda stanowiska 3x, ale łatwiej bez nich przeżyć, zwłaszcza że typowo na Vatsim wystarczają stanowiska 1-13.

Pozdrawiam, Adam
Five miles out
Just hold your heading true
Got to get your finest out
You're number 1 anticipating you
Adam Łagoda
Kontroler PLVACC
 
Posty: 2673
Dołączył(a): Śr 08 maja 2002, 17:50
Lokalizacja: Pruszkow obok EPWA
Vatsim PID: 827397

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez gryzoniek » Pn 24 sty 2011, 22:16

Andrzej- duży, większy, największy :wink: B744 nie mieści się na żadnym z tym stanowisk, dokładnie tak jak Adam pisze- po prostu nie ma dla niego miejsca w vEPGD. Po przymiarkach w fs9, sceneria z pl-vacc, samolot default, wydaje się, że po postawieniu kolosa na 12A nie będzie przeszkadzał nikomu.
gryzoniek
Kontroler PLVACC
 
Posty: 1268
Dołączył(a): Pn 16 paź 2006, 17:08
Lokalizacja: EPMO
Imię i Nazwisko: Piotr W
Vatsim PID: 941618

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Garrappachc » Pn 24 sty 2011, 22:42

Ale (przynajmniejn w realu) B747 lądował. I to nie raz.
Avatar użytkownika
Garrappachc
Steward
Steward
 
Posty: 954
Dołączył(a): Pt 12 lis 2010, 0:48
Lokalizacja: EPKK
Imię i Nazwisko: Michał Garapich
Vatsim PID: 1174078

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Adam Łagoda » Pn 24 sty 2011, 22:54

Jasne, ale nie rejsowo. I pewnie był odstawiany na bok, za follow me. Wiekszość portów może przyjąć maszyny większe niż zapisane na karcie AIP (vide 747 na Gdańsku czy możliwość lądowania A380 w Warszawie), ale zostaną one odstawione za follow na jakiś apron "mało aktywny". Wyjaśnij teraz pilotowi w czasie zlotów że może zająć 37 (12A raczej nie, bo zamknie trzy bramki przy samym terminalu, nawet jeśli nie ma wpływu na C1 - choć zapytam nieśmiało, co wtedy z 763 :D na 10A ;) ), a tak naprawdę cały apron w prawo od A5 (31-37). I w poprzek. I w warunkach wczorajszego nalotu :)
A wracając do meritum - Andrzej miał chyba rację, byłoby 37 i byłoby spokój.

Pozdrawiam, Adam
Five miles out
Just hold your heading true
Got to get your finest out
You're number 1 anticipating you
Adam Łagoda
Kontroler PLVACC
 
Posty: 2673
Dołączył(a): Śr 08 maja 2002, 17:50
Lokalizacja: Pruszkow obok EPWA
Vatsim PID: 827397

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez macieks » Wt 25 sty 2011, 10:56

Wydaje mi się, że 37 lub któryś z kolejnych standów na tym apronie od strony pasa.
macieks
Steward
Steward
 
Posty: 214
Dołączył(a): Cz 06 sty 2011, 19:31
Imię i Nazwisko: Maciej Słysz
Vatsim PID: 1179565

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Wojtek_84 » Wt 25 sty 2011, 11:03

Tak z ciekawości - jak ustawili Air Force One w Gdańsku?
Avatar użytkownika
Wojtek_84
Pierwszy Oficer
Pierwszy Oficer
 
Posty: 1925
Dołączył(a): Pn 10 maja 2010, 19:59
Imię i Nazwisko: Wojciech Przybylski
Vatsim PID: 1151906

Re: Kołowanie nadgabarytem

Postprzez Alibaba » Wt 25 sty 2011, 12:26

Wojtek_84 napisał(a):Tak z ciekawości - jak ustawili Air Force One w Gdańsku?


Takie dwa filmy :

http://www.youtube.com/watch?v=DS0S-oWgZM0

http://www.youtube.com/watch?v=2ecarz7zPqw&NR=1

Sorry,ale tylko to znalazłem :)
„Wystarczy, że raz doznasz lotu, a będziesz zawsze chodził z oczami zwróconymi w stronę nieba, gdzie byłeś i gdzie pragniesz powrócić.”
PZL-101 "Gawron"
Obrazek
Obrazek
Alibaba
Steward
Steward
 
Posty: 334
Dołączył(a): Pn 15 lis 2010, 14:07
Vatsim PID: 1164205


Powrót do Forum nowych użytkowników

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości